• امروز : پنجشنبه, ۲۴ مهر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 16 October - 2025

اطلاعیه ها

مانتیس صورتی امپوسا یکی ترسناک‌ترین حشرات جهان/ عکس پیام تبریک به مناسبت سالروز تولد شهید علیسان جباری توسعه محله تاریخی امیرخیز؛ گامی برای هویت‌افزایی آغاز طرح برخورد با نقص سیستم روشنایی خودروها در جاده‌های مواصلاتی شهرستان میانه برگزاری اولین همایش بزرگ دوچرخه‌سواری دانشگاهیان آذربایجان شرقی به میزبانی دانشگاه تبریز دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با شاعر حماسه‌سرای «غواصلار» تقدیر فرماندار شهرستان عجب شیر از همکار ناحیه ویژه مراغه بدرقه تیم منتخب دختران استان به مسابقات تیراندازی با کمان المپیاد استعدادهای برتر کشور ضارب متواری قمه به دست در پارک انقلاب توسط پلیس میانه شناسایی و بازداشت شد پیام تسلیت ناصر غلامی هوجقان در پی درگذشت سردار سرتیپ پاسدار علیرضا افشار پیام تسلیت ناصر غلامی هوجقان در پی درگذشت حاج حسین مهدیان، خیّر نیکوکار و اولین سرپرست کیهان بعد از انقلاب نماینده تبریز: ماشین‌سازی تبریز نیاز به توجه فوری دارد از آمریکا و این تهدیدات نمی‌ترسم/ ما روی طلا خوابیده‌ایم و گرسنه‌ایم! ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری های سازمان خصوصی‌سازی خارج شود متن و حاشه مراسم خاکسپاری ناصر تقوایی

0

نقد حقوقی بر سریال خانگی «محکوم» به قلم مینا بارانی عضو مرکز وکلای قوه قضاییه تهران

  • کد خبر : 30915
  • 24 مهر 1404 - 13:39
سریال خانگی «محکوم»، هرچند در سطح روایی و ساختاری تلاش کرده مخاطب را جذب کند، اما از منظر حقوقی و قضایی نمونه‌ای آشکار از انحراف فاحش از اصول بنیادین عدالت و ضوابط قضایی است.

به گزارش باخیش خبر،فیلم با نمایش حضور بازپرس پرونده به همراه مادر قاتل، که همزمان دادیار اظهارنظر پرونده‌های پیشین است، در صحنه تحقیقات، مفاهیم محوری استقلال و بی‌طرفی قاضی و دادیار را نقض می‌کند. این اقدام، فارغ از تخطی آشکار از اصل بی‌طرفی قضایی مندرج در ماده ۳ قانون آیین دادرسی کیفری، با قاعده فقهی عدالت و انصاف نیز تعارض دارد، زیرا هیچ ضابطه‌ای اجازه نمی‌دهد ذی‌نفع مستقیم، در مقام همراه یا همکار بازپرس، در فرآیند قضایی ایفای نقش کند. بدین ترتیب، اعتماد عمومی به دستگاه قضایی به شدت مخدوش می‌شود و تصویری تحریف‌شده و غیرواقعی از فرآیند تحقیق و کشف جرم در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد.

یکی از نقاط عطف قابل تأمل سریال، مراجعه بازپرس ویژه قتل به در منزل دادیار، مادر قاتل، با جمله‌ای نظیر «کمکت می‌کنم!» و حضور مستقیم او در جستجوی افراد خلافکار در خانه‌های تیمی است؛ این افراد براساس پرونده‌هایی انتخاب شده‌اند که مادر قاتل پیش‌تر در آنها اظهارنظر کرده است. این روند، علاوه بر نقض اصل استقلال و بی‌طرفی قضات، به صورت آشکار به مخاطب می‌آموزد که قضات و دادیاران می‌توانند فراتر از حدود قانونی عمل کنند و در پرونده‌های خصوصی یا پرونده‌های گذشته دخالت مستقیم داشته باشند. چنین رفتاری، فارغ از جذابیت نمایشی، از نظر قانونی با محدودیت صلاحیت قضایی و وظایف ضابطین در تضاد است و اصول ماده ۳ قانون آیین دادرسی کیفری و قاعده فقهی عدالت را زیر پا می‌گذارد. آموزش این روند در جامعه می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد؛ مخاطب ممکن است باور کند که قضات و دادیاران می‌توانند به صورت خودسرانه وارد زندگی خصوصی افراد شوند و پرونده‌های قدیمی را با انگیزه‌های شخصی پیگیری کنند. این تصویر، اعتماد عمومی به دستگاه قضایی را مخدوش می‌کند و مرزهای قانونی و حقوق شهروندی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در سکانسی دیگر، همان مادر قاتل/دادیار که گروگان گرفته شده، توسط بازپرس ویژه پرونده قتل در کوتاه‌ترین زمان ممکن نجات می‌یابد. این تصویرسازی، علاوه بر غیرواقع‌گرایی مطلق، با وظایف قانونی ضابطین قضایی و محدوده اختیارات قضایی تضاد دارد و نوعی تقدیس افراطی از قاضی و بازپرس را به نمایش می‌گذارد؛ در حالی که در عالم واقع، عملیات دستگیری و نجات گروگان صرفاً بر عهده ضابطین است و بازپرس محدود به صدور دستور قضایی است. چنین تخیل سینمایی، علاوه بر تحریف جایگاه واقعی قضات، ضابطیت و مرجعیت قانونی ضابطان را به حاشیه می‌برد و تصویر ذهنی مخاطب را از واقعیت نهاد قضایی مخدوش می‌کند.
فیلم همچنین بازپرس و دادیار را وارد پرونده‌هایی می‌کند که صرفاً در آنها اظهارنظر شده و نه صادر کننده رأی، به ویژه پرونده قتل عمدی با چندین ضربه چاقو. این مداخله غیرقانونی، با اصول محدودیت صلاحیت قضایی و مسئولیت هر قاضی نسبت به پرونده‌های خود در تضاد است و تصویری کاملاً تحریف‌شده از فرآیند قضایی و رسیدگی کیفری ارائه می‌دهد. تضاد دیگری که فیلم آشکار می‌سازد، مربوط به استعلام‌ها و اطلاعات پرونده‌هاست؛ در جایی قرار مجرمیت صادر نشده، اما دادگاه خانواده به همان پرونده‌ها اشاره می‌کند که فرد دارای چندین پرونده است. این پرسش جدی پیش می‌آید که آیا دادگاه خانواده بدون رعایت سلسله مراتب قانونی و تفکیک وظایف، از شعبه اظهارنظر استعلام کرده است؟ چنین روندی، علاوه بر ایجاد ابهام، اعتبار و مشروعیت نظام قضایی را به شدت تضعیف می‌کند.
نهاد وکالت نیز در این سریال به شکل ناعادلانه و مخدوش به تصویر کشیده شده است؛ وکلا غالباً با چهره‌ای متمول و متظاهر ارائه می‌شوند، موفقیت آنان به مسیرهای غیرقانونی و تخلفات حرفه‌ای گره خورده است. این تصویرسازی غیرواقعی، همزمان با تقدیس بی‌حد و مرز قاضی و بازپرس، جایگاه نهاد وکالت و اعتماد عمومی به وکلا را به نحو تأسف‌باری تضعیف می‌کند، در حالی که واقعیت آن است که حداقل هفته‌ای یک حمله به وکلا در فضای رسانه‌ای رخ می‌دهد و واکنش رسمی از سوی نهادهای وکالت دیده نمی‌شود.

علاوه بر این، ضعف فیلمنامه و بازیگری باعث شده تضادهای حقوقی و قضایی بیش از پیش برجسته گردد و مخاطب با تصویری غیرواقعی و تحریف‌شده از جایگاه وکالت و فرآیند قضایی مواجه شود.
در نهایت، سریال «محکوم» با نقض اصول بی‌طرفی و استقلال قضایی، تصویر غیرواقعی و تقدیس‌شده قاضی و بازپرس، دخالت غیرقانونی در پرونده‌های اظهارنظر شده، آموزش رویه‌های غلط در جامعه، تناقض در استعلام‌ها و اطلاعات پرونده‌ها و تخریب جایگاه وکلا، نه تنها از منظر هنری و روایی دچار ضعف است، بلکه ضرورت واکنش رسمی و اصلاحی از سوی نهادهای

وکالت و

مراجع قضایی را بیش از پیش آشکار می‌سازد تا اعتبار و مشروعیت دستگاه قضایی و جایگاه وکالت در جامعه حفظ شود و مخاطب با حقیقتی صادقانه و منطبق بر ضوابط قانونی و فقهی مواجه گردد.

لینک کوتاه : https://bakhishkhabar.ir/?p=30915

اخبار مشابه:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.