• امروز : پنجشنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 23 October - 2025

اطلاعیه ها

اعزام تیم منتخب ووشو پسران اتاق ماگمایی دماوند می‌تواند برق منطقه را تامین کند/ کانی‌های تفتان مردم نابرخوردار منطقه را ثروتمند می‌کند سنگ‌اندازی سازمان برنامه و بودجه مانع اصلی در مسیر ثبات شغلی معلمان حق‌التدریس آزاد/ مجلس برای تحقق حقوق معلمان کوتاه نخواهد آمد مسواک نزنید ۸۶ درصد احتمال سکته مغزی‌تان بیشتر می‌شود تحقق ۸۶ درصدی بودجه منطقه ۳ تبریز در نیمه نخست سال/ عمارت کلاه فرنگی امسال به بهره‌برداری می‌رسد تداوم فعالیت سامانه بارشی تنها در شمال ایران صدور ۱۱۳ مجوز بام سبز در منطقه ۹ تبریز پلیس مهربان میانه به گریه های پسربچه ۳ ساله گمشده پایان داد / مادر نگران پسرش را به آغوش کشید تبدیل اهر به منطقه ویژه اقتصادی ضروری است هاشمیان: نه هیات مدیره از نتایج راضی است، نه من بازگشت اتباع افغانی به بازار کار ایران؛ صدور ویزای کار ۹ ماهه هشدار درباره فعالیت‌های غیرقانونی در برخی عطاری ها تجربه، تعهد، تداوم؛ تجلیل از سرمایه‌های انسانی اداره‌کل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی برگزاری مسابقه بزرگ آمادگی جسمانی بانوان با استقبال پرشور و حضور ۱۷ تیم بمناسبت هفته تربیت بدنی کلنگ زنی باغ موزه طبیعت آذربایجان با ۲۰ هکتار مساحت / احداث شهربازی در شهرک ارم

0

قدرشناسی، افسردگی نوجوانان را کاهش می‌دهد

  • کد خبر : 11927
  • 20 فروردین 1404 - 7:06

پژوهشگران صدها دانش‌آموز دبیرستانی را در چین زیر نظر گرفتند و دریافتند که الگوهای متمایز در نحوه شکل‌گیری قدرشناسی در طول زمان، با میزان افسردگی آن‌ها مرتبط است.

یافته‌های جدید روانشناسان نشان می‌دهد قدرشناسی با کاهش افسردگی نوجوانان مرتبط است.

وبگاه سای‌پُست در گزارشی آورده است: یافته‌های جدید نشان می‌دهد نوجوانانی که با گذشت زمان قدرشناس‌تر می‌شوند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند و عزت نفسشان افزایش می‌یابد.

پژوهشگران صدها دانش‌آموز دبیرستانی را در چین زیر نظر گرفتند و دریافتند که الگوهای متمایز در نحوه شکل‌گیری قدرشناسی در طول زمان، با میزان افسردگی آن‌ها مرتبط است.

پژوهشگران یک سؤال مهم را بررسی کردند و آن اینکه تغییرات قدرشناسی در دوران راهنمایی چگونه بر سلامت روان یک جوان تأثیر می‌گذارد؟ بسیاری از پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که قدرشناسی و افسردگی با هم مرتبط هستند؛ اما بیشتر این پژوهش‌ها بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده در یک مقطع زمانی خاص انجام شده است.

تعداد کمی از پژوهش‌ها به چگونگی تغییر قدرشناسی طی دوران نوجوانی یعنی دوره‌ای از زندگی که مشخصه آن رشد عاطفی، فشار تحصیلی و چالش‌های اجتماعی است، پرداخته‌اند. از آن‌ هم کمتر، پژوهش‌هایی است که این موضوع را بررسی کرده‌ است که چگونه عزت نفس ممکن است بر ارتباط میان قدرشناسی و افسردگی در طول زمان تأثیر بگذارد.

هدف پژوهش جدید، جبران نبود اطلاعات کافی در این زمینه با پیگیری وضعیت دانش‌آموزان در سه مرحله در طول ۲ سال بود که از کلاس هشتم شروع شد و در کلاس نهم پایان یافت.

۶۶۰ دانش‌آموز ۲ مدرسه راهنمایی در شهر گوانگجو در چین در این پژوهش شرکت کردند. آن‌ها در ابتدای کار، تقریباً ۱۳ ساله بودند. در هر مرحله، دانش‌آموزان پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند که میزان قدرشناسی، عزت نفس و افسردگی آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد. قدرشناسی با استفاده از یک مقیاس ۶ گزینه‌ای اندازه‌گیری شد که از دانش‌آموزان می‌پرسید که «احساس قدرشناسی آن‌ها نسبت به افراد و تجربیات زندگی‌شان چقدر است؟»

لیویو هوانگ (Liuyue Huang)، یکی از اعضای گروه پژوهشی، توضیح داد: قدرشناسی منبعی پویا است که می‌توان آن را با تمرین پرورش داد و فواید آن در عزت نفس مشخص می‌شود و سلامت روان را افزایش می‌دهد.

وی توصیه کرد: برای تقویت قدرشناسی نوجوانان به آن‌ها کمک کنید در زندگی‌شان تمرین‌های کوچک انجام دهند؛ به عنوان مثال یک دفتر قدرشناسی داشته باشند و با تکمیل آن به سوی افزایش تاب‌آوری در جهانی سرشار از چالش گام بردارند.

لینک کوتاه : https://bakhishkhabar.ir/?p=11927

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.