به گزارش باخیش خبر، محمدحسینزاده، مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل مسافر شهرداری تبریز در این جلسه با اشاره به وضعیت واگذاریهای سال گذشته گفت: تمامی واگذاریهای قبلی با اولویت مناطق کمبرخوردار مانند حیدرآباد انجام شد، اما همچنان درآمدها و هزینههای بخش خصوصی با یکدیگر همخوانی ندارد.
وی افزود: افزایش قیمت قطعات، هزینههای تعمیرات و کمبود راننده از چالشهای جدی در مسیر بهرهبرداری از اتوبوسهای جدید است.
حسین زاده با بیان اینکه ۴۹ دستگاه اتوبوس از شرکت اسنا و ۱۰۰ دستگاه از شرکت سبلان در شرف تحویل به شهرداری هستند، تصریح کرد: به دلیل نبود راننده، نمیتوانیم آنها را بهرهبرداری کامل برسانیم. این شرایط باعث شده است واگذاری به بخش خصوصی صرفه اقتصادی نداشته باشد و نیازمند حمایت مدیریت شهری هستیم.
حسینزاده ادامه داد: در شرایط تورمی امروز، باید بستههای حمایتی تعریف کنیم. برای واگذاری اتوبوسهای اسنا، تصمیم گرفتهایم از مدل ۲۰ درصد نقدی و ۸۰ درصد غیردولتی استفاده کنیم و مبلغ نقدی را به حدود یک تا یکونیم میلیارد تومان کاهش دهیم تا بخش خصوصی توان ورود داشته باشد.
وی با اشاره به موفقیت واگذاریهای قبلی اظهار داشت: از ۱۸۰ دستگاهی که مجوز واگذاری داشتیم، ۱۴۲ دستگاه به اشخاص حقیقی و ۴ دستگاه به اشخاص حقوقی واگذار شد. این آمار بینظیر است و موجب تحسین دیگر شهرها نیز شده است و اگر حمایت لازم صورت گیرد، قول میدهیم که واگذاری ۱۰۹ دستگاه جدید هم با موفقیت انجام شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل مسافر با اشاره به کاهش میانگین عمر ناوگان گفت: میانگین عمر ناوگان از ۱۳ سال به ۸ سال رسیده و با ورود اتوبوسهای جدید، به ۵ سال کاهش خواهد یافت. در برخی مراکز استانی فقط دو اتوبوس تحویل شده، در حالیکه تبریز پیشتاز بوده است.
وی افزود: ۵۱ دستگاه اتوبوس خریداریشده سال ۱۴۰۳ آماده واگذاری هستند. برای این خودروها، ۲۰ درصد نقدی و ۸۰ درصد یارانهای (به شرط فعالیت در خط) اعطا میشود که از ۲۰ درصد نقدی، نیمی از آن نقد و نیمی بهصورت قسطی دریافت خواهد شد.
حسینزاده با تأکید بر اینکه موفقیت واگذاری منوط به حمایت مدیریت شهری است، گفت: ما قصد نداریم قیمت بلیط را افزایش دهیم، بلکه بهدنبال حفظ تعادل در خدمات و حمایت از بخش خصوصی هستیم و طبق ضوابط قانونی، اقدامات در حال انجام است.
وی همچنین اولویت مناطق الحاقی مانند کوجووار، مایان و خلجان را در برنامهریزی واگذاری ناوگان مورد تأکید قرار داد و گفت: افزایش اتوبوسهای مسیر ائلگلی نیز در دستور کار است. در مجموع، میزان آورده اتوبوسرانی از محل فروش بلیط به حدود ۸۸ میلیارد تومان رسیده و برای تشویق شهروندان به استفاده از حملونقل عمومی، میتوان در مقاطعی خدمات رایگان نیز ارائه داد.
در نهایت، پس از بررسی ابعاد مختلف لایحه و استماع توضیحات مسئولان، اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با واگذاری ۱۰۹ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی با شرایط اعلامشده موافقت کردند.