به گزارش باخیش خبر، در تاریخ ۲۶ فروردین، نشست خبری رویداد علمی هنری تابلو فرش دستباف سردرود در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد. در این نشست، تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه و اتحادیه فرش دستبافت سردرود به امضا رسید.هدف اصلی این تفاهمنامه، ارتقاء علمی و اجرایی هنر تابلو فرش و برندسازی ملی و بینالمللی این هنر است.
به گفته دبیر جشنواره، داوود ندیم، این رویداد در تاریخ ۱۶ تا ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد و شامل نمایشگاه و فروشگاه فرش دستباف، کنگره علمی، جنگ شادی و جشنوارههای مختلف عکاسی، خط و تئاتر خواهد بود. این برنامهها به منظور جلب توجه عمومی و معرفی توانمندیهای هنرمندان طراحی شدهاند.
هادی ابری: مدافع هویت تابلو فرش سردرود
هادی ابری، رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود، به نقش مهم این هنر در تاریخ و هویت اجتماعی منطقه اشاره کرد. او با تأکید بر قدمت صدساله تابلوفرشبافی در سردرود، بیان داشت: “این هنر غنی نه تنها نشاندهنده هنر و خلاقیت هنرمندان ماست، بلکه به زندگی روزمره و فرهنگ مردم ما گره خورده است.”
ابری همچنین به چالشهای موجود در صنعت تابلو فرش و تأثیر تحریمهای داخلی! اشاره کرد و گفت: “این هنر با مشکلاتی روبهرو است، اما همچنان در ۳۰ درصد از نمایشگاههای کشور سهم عمدهای دارد.” او خواستار افزایش تسهیلات برای بافندگان و هنرمندان شد و گفت: “این حمایت میتواند موجب شکوفایی دوباره این هنر و احیای هویت تابلو فرش سردرود باشد.”
تحریم های داخلی هنر صنعت فرش از نگاه هادی ابری
رییس اتحادیه فرش دستبافت سردرود که از صادرکنندگان این فرش نیز هست در پاسخ به سوال آساخبر در خصوص اینکه تحریم های داخلی چیستند؟ گفت: از ۱۰۰ هزار بافنده تابلو فرش تنها هزار نفر زیر چتر بیمه هستند که عدم تحقق پوشش بیمه ای توسط تامین اجتماعی و نگاه های سختگیرانه و حذفی این سازمان داد همه را در آورده است.
وی در ادامه اخذ مالیات از کارگاههای تولید فرش علیرغم داشتن معافیت مالیاتی واحدها تولیدی را مانع دیگری در گسترش این صنعت عنوان کرد و افزود: فرصت محدود شش ماه تا یکسال بازگشت ارز توسط بانک مرکزی به کشور توسط صادرکنندگان را با وجود اینکه هیچ ارزی به صادرکنندگان فرش تخصیص نیافته به باد انتقاد گرفت.
وی ادامه داد: فروش فرش در مدت محدود با واقعیت های بازار فرش منطبق نیست چراکه من فرشی دارم که با گذشت چهارسال هنوز فروش نرفته است.
ابری با انتقاد از بنگاه داری بانک ها به عدم حمایت بانک ها و اعطای تسهیلات به واحدهای تولید فرش بعنوان یکی از چالش های تامین سرمایه برای تولید اشاره کرد و افزود: کاهش مساحت نمایشگاه فرش از ۳۰ هزار به هفت هزار مترمربع در سال جدید یک اقدام تاسف بار و تحریمی است.
او در آخر از انتصاب اخیر غیرتخصصی در مرکز ملی فرش ایران بعنوان یکی از مورد های تحریم داخلی نام برد.
وندشعاری: دانشگاه، کانون نوآوری در تابلو فرش
وندشعاری، معاون آموزشی دانشگاه هنر اسلامی، به دستاوردهای همکاریهای علمی و هنری میان دانشگاه و هنرمندان صنعت فرش در سردرود اشاره کرد. او با تأکید بر اهمیت این همکاریها گفت: “ثبت جهانی تابلو فرش سردرود به عنوان پایتخت تابلو فرش جهان، نتیجه تلاشهای مستمر این دانشکده است.”
وندشعاری همچنین به نقش پایاننامههای دانشجویی در بهبود کیفیت فرش اشاره کرد و گفت که دانشکده فرش، با توجه به نیازهای روز بازار، تلاش دارد تا ایدهها و راهکارهای نوینی را برای هنرمندان فراهم کند. این همکاریها میتواند به ارتقاء کیفیت تابلو فرش سردرود و معرفی آن به بازارهای جهانی کمک کند.
وی دوره های بازآموزی برای هنرمندان صنعت تابلو فرش را از جمله خدمات دانشکده فرش عنوان کرد و گفت: در یک مورد اصلاح رنگ زرد مورد استفاده در تابلو فرش سردرود را داشتیم که به اشتباه از رنگ مورد استفاده در نساجی و پنبه در رنگرزی پشم و نخ فرش سردرود استفاده میشد که موجب تغییر رنگ در اثر مرور زمان شده و رنگ تابلو فرش تغییر می کرد.
تاریخچه تابلو فرش سردرود از زبان عبدالله میرزایی
عبدالله میرزایی، رئیس دانشکده هنر اسلامی، در صحبتهای خود به تاریخچه تابلو فرش سردرود پرداخت. او توضیح داد که این هنر دستباف از سالیان پیش در این منطقه ریشه دارد و به دلیل شرایط جغرافیایی و فرهنگی خاص سردرود، این هنر به شکوفایی رسید.
میرزایی تأکید کرد که تابلو فرش سردرود از دوره ناصرالدین شاه و ورود صنعت چاپ و عکاسی به ایران رونق گرفت.
میرزایی با بیان اینکه این هنر با زندگی روزمره آرمان ها و عقاید این مرزوبوم عجین شده است، به بافت تصویر کوزه کنانی و یکی دیگر از قهرمانان مشروطه جهت انتقال پیام مشروطه توسط هنرمندان تابلو فرش به عنوان یکی از این نمونه ها اشاره کرد.
گزارش خبرنگار آساخبر حاکیست با توجه به تاریخچه و جایگاه ویژه تابلو فرش سردرود در هنر و فرهنگ ایرانی، رویداد علمی هنری تابلو فرش میتواند فرصتی مناسب برای تقویت این هنر باشد. این رویداد به توسعه علمی و فنی این صنعت کمک میکند و به معرفی فرهنگ غنی ایرانی به جهان یاری میرساند. همکاری نزدیک میان دانشگاهها، اتحادیهها و هنرمندان میتواند زمینهساز آیندهای روشن برای تابلو فرش سردرود و صنعت فرش دستباف ایران شود. نیاز به حمایتهای دولتی و خصوصی و توجه به بازارهای جهانی احساس میشود. این همراهی میتواند به تحول و شکوفایی دوباره این هنر بینظیر بینجامد.