• امروز : پنجشنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 23 October - 2025

اطلاعیه ها

تجربه، تعهد، تداوم؛ تجلیل از سرمایه‌های انسانی اداره‌کل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی برگزاری مسابقه بزرگ آمادگی جسمانی بانوان با استقبال پرشور و حضور ۱۷ تیم بمناسبت هفته تربیت بدنی کلنگ زنی باغ موزه طبیعت آذربایجان با ۲۰ هکتار مساحت / احداث شهربازی در شهرک ارم اجرای طرح رفع سد معبر شهری در مرند تیم ملی کشتی فرنگی زیر ۲۳ سال ایران قهرمان جهان شد هزینه‌ استقلالی ها برای این بازیکن ارزشش را داشت تحریم آمریکا علیه نفت روسیه مادورو: پنج هزار موشک روسی برای مقابله با آمریکا داریم ۶ راهکار عالی برای پیشگیری از آب مروارید ۵ آزمایشی که ‌ بعد از ۴۰‌ سالگی باید انجام دهید ۷ نشانه مهم تومور مغزی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند نسل زدی های متفاوت؟! سازمان ملل: ۱۲ کارمند آزاد شده یمن را ترک کردند/ گذرگاه‌های غزه باید باز شوند برگزاری نشست قصه‌گویی در کانون هشترود وزیر خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌های روسیه اعلام می‌شود/ همه گزینه‌ها درباره چین روی میز است

3

آیا شهر خوب را حقیقتا شهروندان می سازند؟

  • کد خبر : 29918
  • 13 مهر 1404 - 22:31

شهر خوب را شهروندان می سازند» این عبارت را در بسیاری از فضاهای شهری و یا در برنامه های مختلف شنیده ایم. ولی آیا این موضوع حقیقت دارد؟ و یا صرفا برای فرهنگ سازی شعاری بیش نیست.

  • به گزارش باخیش خبر، شهر خوب را شهروندان می سازند» این عبارت را در بسیاری از فضاهای شهری و یا در برنامه های مختلف شنیده ایم. ولی آیا این موضوع حقیقت دارد؟ و یا صرفا برای فرهنگ سازی شعاری بیش نیست. 

آیا شهروندان در روند ساخت شهرها، سیاستگذاری و اجرای برنامه ها و پروژه های مختلف واقعا موثر هستند؟ و یا صرفا مصرف کنندگان فضاها و مکانهای شهری اند؟ با مروری بر روند برنامه ریزی و تهیه و اجرای طرحها و پروژه های مختلف شهری می توان فهمید که تعامل و مشارکت بسیار محدود و ضعیفی بین مردم و مدیریت شهری در ساخت و اداره ی شهرها حاکم است، بطوریکه به وضوح شاهدیم تنها ارتباطی که شهروندان با شهرداری و ارگانهای مدیریت شهری دارند در اخذ پروانه های ساختمانی و پرداخت عوارض شهرداری است که آن هم غالبا به طبع و نظر شهروندان خوش نمیاید و دوم در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها ست که این تعامل و اثرگذاری قابل مشاهده است و علاوه بر این دو مورد، حس شهروندی و ارتباط مردم با شهر و مدیریت شهری ( سه عامل سازنده شهر) بسیار محدود و در حد الزام شهروندان به رعایت قوانین شهری و رعایت نظافت فضاها شهری بوده و غالبا این ارتباط بشکل بده_بستانی بین این دو حاکم است، بدین صورت که مدیریت شهری وظیفه خدمات رسانی مطلق به شهروندان را دارد در تامین تمام نیازها و حتی تمیزی و برفروبی داخل کوچه ها و جلوی درب منازل بعهده ی صرفا شهرداری است و شهروندان هیچ وظیفه و مسئولیتی در رفع این نیازهای خودشان نیزاحساس نمی کنند (شهرداری خدمات دهنده و مردم گیرنده صرف) و یا شهروندان حالت پرداخت کننده ی عوارض به شهرداری در ساخت و نوسازی هستند (شهروندان هزینه دهنده و شهرداری گیرنده صرف) بنابراین تعامل بین شهروندان و مدیریت شهری بسیار محدود بوده و شامل بوروکراسی سنگین اداری و رسمی می باشد و این روند، شکاف عمیق و غیرقابل انعطاف بین مردم (بعنوان مصرف کنندگان) و شهرداری (بعنوان خدمات رسان و مطالبه گر هزینه ها) ایجاد نموده است که در نتیجه  به بی اعتمادی بین آنها و حس مطالبه گر بودن از سوی مردم و عدم تعامل و مشارکت بهینه منجر شده است. 

بنابراین مشارکت معنادار و موثری از سوی شهروندان در ساخت شهرها و خلق شهر خوب که با تعامل سازنده واعتماد متقابل بین شهروندان و مدیریت شهری قابل دستیابی است عملا وجود ندارد پس حقیقت اینست که عبارت مذکور برای عملیاتی شدن، مستلزم بازنگری در سیاستگذاریها وایجاد بسترهای مفید و قابل اعتماد برای تعامل سازنده بین شهروندان و مدیریت شهری و شهر می باشد. 

 

بنظر شما چه راهکارهای سازنده و عملی برای رسیدن به شهر خوب با مشارکت شهروندان می توان بکار گرفت؟

لینک کوتاه : https://bakhishkhabar.ir/?p=29918

برچسب ها

اخبار مشابه:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.