• امروز : یکشنبه, ۵ مرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 27 July - 2025

اطلاعیه ها

بازدید میدانی نماینده مرند و جلفا از مدرسه شریعتی جلفا / وعده تأمین تجهیزات آموزشی تا آغاز سال تحصیلی زندگی نامه و حواشی مریم امیرجلالی؛ ازدواج قبل انقلاب از سیر تا پیاز + عکس خصوصی تأکید بازرس کل آذربایجان‌شرقی بر تسریع در اجرای قطعه ۵ بزرگراه خواجه – ورزقان صادرات تراکتور ایرانی به ۲۵ کشور دنیا با رعایت ملزومات استاندارد افزایش ۱۹.۸۴ درصدی تلقیح مصنوعی دام در آذربایجان شرقی تداوم راه شهدا، ضامن اقتدار و بقاء نظام اسلامی است کسب ۶ مدال رنگارنگ نمایندگان تکواندو ایران در روز نخست وزیر علوم: دوره کارشناسی باید سه ساله شود/ ویدئو باکو به پروازهای خارجی فرودگاه تبریز اضافه شد  برگزاری جلسه فنی پروژه انتقال و استفاده مجدد از پساب شهری در پتروشیمی تبریز فولاد میانه گام به گام در مسیر توسعه پایدار بازداشت سارقان با شش فقره سرقت در هوراند هشدار؛ این محصولات آرایشی فاقد مجوز هستند قطار تهران تبریز در میانه ۱۲ راس گوسفند را زیر گرفت اجرای نمایش تئاتر “علی مسیو” توسط شهرداری منطقه ۸

0

رسانه ملی علیه علایق مخاطب / هرکه را بخواهید توقیف می‌کنید؟

  • کد خبر : 23980
  • 04 مرداد 1404 - 7:13

توقیف آپارات اسپورت آن هم به دلیل پخش برنامه فوتبال با صدا و سیمای عادل فردوسی پور از مجریان محبوب بار دیگر دیدگاه رسانه ملی را در مقابل علاقه عموم مردم قرار داد.

این نخستین تجربه از توقیف پلتفرم نمایش خانگی نیست. به ویژه در دو سال گذشته بارها درگیری صدا و سیما با پلتفرم‌ها به تیتر رسانه‌ها رسیده است. اما بررسی دلایل توقیف نشان می‌دهد صدا و سیما فارغ از رسالت خود در ایجاد فضای همدلی و همکاری رسانه‌های مختلف به برخوردهای سلیقه‌ای بیشتر توجه دارد.

۳۱ تیر ۱۴۰۴ محمدجواد شکوری اعلام کرد: با شکایت سازمان جبلی، آپارات اسپورت توقیف شد.

محمدجواد شکوری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «صداوسیمای پرمخاطب(!) و پرکینه حتی نگذاشت یک ماه از جنگ و احوال جنگ بگذرد و بعد روی پلتفرم‌های داخلی تیغ بکشد. حمایت صدا و سیما پیش‌کش آقای قالیباف.»

رسانه دیگری نوشت: صداوسیما صدای عادل فردوسی‌پور را قطع کرد. آپارات دیگر اجازه پخش زنده فوتبال را ندارد. این سایت، مسابقات فوتبال را زنده با گزارش عادل فردوسی‌پور پخش می‌کرد!

همچنین اعلام شد که  بر اساس رأی صادره، آپارات اسپورت باید فعالیت خود را متوقف و بیش از ۱۳۲۴ میلیارد ریال جریمه پرداخت کند. این حکم پس از شکایت سازمان صداوسیما بابت پخش بدون مجوز مسابقات ورزشی صادر شده است.بنا بر مستندات منتشرشده، دادگاه شرکت‌ صبا ایده (مالک آپارات) را به پرداخت ۵۱۹ میلیارد ریال به شاکیان، از جمله صداوسیما، فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادها محکوم کرده و شش درصد هزینه اجرای حکم را نیز بر عهده شرکت گذاشته است. محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیرعامل صبا ایده، این خبر را اعلام کرد.

هرچند صدا و سیما مدعی است که پخش مسابقات بدون مجوز انجام شده است اما نوع مواجه با چنین اتفاقاتی از سوی رسانه‌ای که خود را پرمخاطب می‌داند، ترویج رفتار حرفه‌ای نیست.

هنوز مردم اخبار مسدود شدن نماوا را فراموش نکرده‌اند و هنوز فیلمی ‌که به خاطر آن کل یک پلتفرم مسدود شد، اکران مجدد خود را آغاز نکرده است.در تاریخ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ شبکه نمایش خانگی «نماوا» به‌دلیل پخش سریال «سووشون» مسدود و این سریال توقیف شد.مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه اعلام کرد با توجه به تخلف صورت گرفته از سوی شبکۀ نمایش خانگی «نماوا» و امتناع آن از انجام تعهدات قانونی، این پلتفرم مسدود شده است.

این توقیف که از سوی ساترا از سازمان‌های وابسته به صدا و سیما انجام شد، اولین تجربه از مسدود کردن یک شبکۀ نمایش خانگی بود. پیش از این در نمونه‌های مشابه سریال‌هایی از جمله سریال‌های «تاسیان» و «شبکه مخفی زنان» توقیف شده بودند اما این موضوع منجر به مسدود شدن شبکۀ نمایش خانگی پخش‌کنندۀ آن‌ها نشده بود.

ماجرا به همین دومورد ختم نمی‌شود. ۱۳ آذر ۱۴۰۳ پیرو شکایت صدا و سیما مدیر فیلیمو ابلاغیه دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: صدا و سیما شکایت کرد: مدیر فیلیمو را بازداشت کنید!

این سازمان پخش سریال‌های محبوبی، چون جوکر و آکتور را دلیل این شکایت عنوان کرده و خواستار حذف این آثار و تعقیب قضایی مدیر فیلیمو شده است.

محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیر فیلیمو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اکنون ابلاغیه شکایت صداوسیما رو دریافت کردم. معاون آن سازمان از قوه قضاییه تقاضای تعقیب بنده به دلیل پخش مسابقات فوتبال و پخش جوکر، آکتور، رهایم کن، سقوط و سه سریال دیگر رو به همراه حذف این سریال‌ها از فیلیمو داشته!شاکی اصلی ما صداوسیماست نه چیزی به نام ساترا. رقیبی که نظارت، داوری و انحصار رو باهم می‌خواد!قرار بود شما در جریان باشید»

نه تنها بخش خصوصی بلکه دولت نیز ناراضی

اما رفتارهای سلیقه‌ای صدا و سیما که از نگاه منتقدان نوعی انحصار طلبی است، تنها موجب نارضایتی بخش خصوصی نشده است.

بارها بخش دولتی از نوع انعکاس اقدامات دولت و رئیس جمهور ابراز گله مندی داشته است. این ماجرا نیز از آغاز به کار دولت و حتی از زمان انتخابات کلید خورد.

۳۱ خرداد ۱۴۰۳ بود که رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان از شکایت معاونت حقوقی این ستاد از رفتار مجری میزگرد فرهنگی، خبر داد.

علی عبدالعلی زاده رئیس ستاد مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در واکنش به اتفاقات و حواشی برنامه تلویزیونی میزگرد فرهنگی که روز گذشته با حضور مسعود پزشکیان و دو نفر از مشاوران وی و همچنین سه کارشناس برنامه برگزار شد، اظهار کرد: کارشناس صدا و سیما شروع کرد [موضوع]اخراج اساتید دانشگاهی و اعضای هیئت علمی‌را منحرف کند، [بر همین اساس]سراغ شخصی به نام محمد فاضلی رفت در حالی که شخصی به این نام برای مصاحبه نیامده بود که به او بگوییم شما چه ایرادی دارید.

وی افزود: متاسفانه در اینجا مجری برنامه که موظف است از اینگونه موارد جلوگیری کند، دخالت نکرد و تذکر نداد و آقای فاضلی هم با روحیه‌ای که ناشی از این بحث بود و خاطره تلخی که از سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ او را کنار گذاشتند، [تحت تاثیر قرار گرفت و]آن شد که نباید می‌شد.

رئیس ستاد انتخابات پزشکیان گفت: به معاونت حقوقی ستاد مأموریت خواهیم داد که اعتراض خود را به شورای نظارت اعلام کند و می‌گوییم که ما اقدام حقوقی‌مان را انجام می‌دهیم.

مردم هم به صدا و سیما بی‌اعتمادند

از ارکان جامعه شاید مهمترین استدلال صدا و سیما در پذیرش خود، مردم باشند. اما آمارها و گزارش‌های میدانی چنین نمی‌گوید. به اذعان عصر ایران در نظرسنجی رسمی ‌سال گذشته، بیش از نیمی ‌از مردم اعلام کرده‌اند به صداوسیما اعتماد «کم» یا «خیلی کم» دارند.

بیشتر بخوانید: مخاطب ۱۶ درصدی تلویزیون در نظرسنجی خبرفوری

photo_۲۰۲۴-۱۰-۱۷_۱۵-۲۶-۵۹

۲۸ مهر سال گذشته نیز ایسپا در یک نظر سنجی اعلام کرد که تنها ۱۲.۵ درصد مردم اخبار را از سازمان صدا و سیما دریافت می‌کنند. در حالی که در سال ۱۳۹۶، این آمار عدد ۵۱درصد را نشان می‌داد.سازمان صدا و سیما در حوزه سرگرمی‌سازی هم شکست خورده است. طبق نظرسنجی ایسپا تنها ۱۱.۵ درصد مردم فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند در حالی که این آمار برای پلتفرم‌های نمایش فیلم داخلی ۱۸.۷درصد است.

سال گذشته بعد از انتشار این آمار و تناقض آن با صحبت‌های محسن شاکرنژاد، رییس مرکز تحقیقات صداوسیما که از مخاطبان ۷۰ درصدی گفته بود، صداوسیما رسانه‌هایی را که برپایه نظرسنجی ایسپا نتیجه گرفته بودند مخاطبان تولیدات سازمانی با بودجه سالانه ۲۴هزار میلیارد تومان کاهش‌یافته به «بی‌اخلاقی رسانه‌ای، شیطنت رسانه‌ای، فریب افکار عمومی ‌و تحریف واقعیت» متهم و خاطرنشان کرد: «رئیس صداوسیما تصریح کرد: عجیب این است که برخی از چهره‌ها و رسانه‌ها از اینکه رسانه ملی بالای ۷۰ درصد مخاطب داشته باشد ناراحتند. چرا باید ناراحت باشند؟ رسانه ملی جمهوری اسلامی ‌در جنگ نابرابر رسانه‌ای با جبهه استکبار قرار دارد؛ پس باید از آن حمایت بشود، اما مورد تخریب قرار می‌گیریم. نظرسنجی‌های معتبر می‌گویند به طور طبیعی مخاطبان صدا و سیما نسبت به باقی سکو‌ها و مراجع رسانه‌ای در رتبه بسیار بالایی قرار دارند. البته این مورد جدید و عجیبی نیست.»

به نظر می‌رسد صدا و سیما در تغییر منش و سیاست گذاری خود نه تنها به اقدام بلند مدت بلکه به اقدام عاجلی نیاز دارد چرا که بر خلاف رسالت خود، مخاطب را به سمت رسانه‌های دیگر سوق می‌دهد.

لینک کوتاه : https://bakhishkhabar.ir/?p=23980

برچسب ها

اخبار مشابه:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.